ABFT (Attachment Based Family Therapy)

ABFT is een behandelprogramma gericht op gezinnen met jongeren tussen 12 en 18 jaar waarbij de jongere depressieve klachten heeft (bv. depressieve gevoelens en/of gedrag, zelfmoordgedachten, angsten, …).

De adolescentie kan een moeilijke ontwikkelingsfase zijn. Een jongere wordt geconfronteerd met veel veranderingen, invloeden, keuzes. Er worden verwachtingen gesteld waar jongeren zich soms onzeker bij voelen. Jongeren kunnen te kampen hebben met een negatief zelfbeeld.

Als jongeren zich niet goed voelen kunnen ze de neiging hebben zich te gaan  afsluiten, zich gaan afzonderen op hun kamer of vaker wegblijven van huis. Soms wordt het verdriet niet getoond maar wordt er eerder met kwaadheid gereageerd. In gezinnen ontstaat dan ruzie of afstandelijkheid en ouders voelen zich vaak machteloos tegenover deze problemen.

Depressieve jongeren spreken hun ouders minder aan om vragen te stellen of te helpen bij problemen. Dit kan de problemen erger maken en hier willen we met ABFT iets aan doen.

We willen werken aan herstel van vertrouwen tussen de jongere en zijn ouders  zodat de jongere zijn ouders ziet als een veilige haven waar hij/zij zowel met positieve ervaringen als met verdriet of moeilijkheden terecht kan.

 

 

Verloop van de begeleiding:

 

We starten steeds met een of meerdere gezamenlijke gesprekken (intakefase), waarna we ouders en jongere apart spreken om vervolgens opnieuw gezamenlijke gesprekken te organiseren.

In de gesprekken met de jongere verkennen we wat goed gaat en welke moeilijkheden de jongere ervaart. We gaan op zoek naar waar de vertrouwensbreuken liggen en bereiden de jongere voor op een gezamenlijk gesprek met zijn/haar ouders waar hij/zij over die zaken zal kunnen spreken.

In de gesprekken met de ouders wordt de huidige situatie verkend alsook hun eigen geschiedenis. Ouders worden vervolgens voorbereid op het gezamenlijke gesprek met hun kind waarbij zij ook een aantal handvaten krijgen over hoe ze op een goede manier kunnen reageren op emoties bij hun adolescent.

Daarna zijn er meerdere gezamenlijke gesprekken waarin de jongere in gesprek leert gaan met zijn/haar ouders.

Ingeborg De Vos